Blogs
De weg naar succes met Gerwin Deinum
Op vrijdag 22 januari was het zover. De eerste KIC-it podcast van het jaar. Met als gast Gerwin Deinum. Hij startte in 2013 zijn eerste onderneming. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een bedrijf met drie vestigingen, waaronder een hoofdvestiging in Utrecht. Gerwin en zijn compagnon zijn samen begonnen met het bedrijf Brand-Solutions nadat ze collega’s waren bij een verkoop baantje. Gerwin is met zijn bedrijf gefocust op het beste in jezelf naar boven halen.
Het beste in jezelf naar boven halen, dat is toch wat iedereen wil? Maar welk meesterbrein zit er nu eigenlijk achter dit bedrijf? Dat komen we te weten door middel van deze podcast. Gerwin gaf aan dat hij liever een hond dan een kat heeft omdat hij dan tijdens de avondklok naar buiten mag. Liever koffie dan thee, uitslapen is niet meer aan hem besteed en als hij tien jaar terug in de tijd kon gaan zou hij niks veranderen. Hij vindt straatverkopers niet irritant, hij woont liever in een stad, als hij opnieuw zou gaan studeren zou hij voor dezelfde studie kiezen, zijn telefoon staat vaak roodgloeiend en als laatste: hij steekt niet meer tijd dan nodig in zijn eigen bedrijf. In de eerste paar jaar zul je er non-stop mee bezig zijn, maar een 80-urige werkweek helpt niemand. Voor Gerwin persoonlijk is het heel belangrijk dat hij rust krijgt en de uren die hij erin steekt daadwerkelijk effectief zijn. Om zo kalm als een zalm door het leven te kunnen gaan hebben Gerwin en zijn compagnon ervoor gezorgd dat ze eerst kapitaal hebben opgebouwd, hierdoor konden ze mensen in dienst nemen die ook wat last van hun schouders af konden nemen zodat zij wat meer rust hadden.
Tien jaar geleden, toen Gerwin nog thuis woonde, was hij gefascineerd door het communicatiespel rondom verkopers, hij was geïnteresseerd hoe je iets van A naar B krijgt. Daarom is Gerwin bij een callcenter gaan werken. Hij vond verkopen namelijk erg leuk. Hij heeft veel verschillende baantjes in de verkoop gehad en heeft hierdoor ook veel ervaring opgedaan. Hij kon het altijd goed overbrengen op mensen en haalde de targets van zijn werk ook altijd, maar verder ging hij niet. Hij deed wat hij moest en stopte. ‘Liever lui dan moe’ zoals hij dat zelf noemde. Door zijn ervaring met de verkoopbaantjes is hij gegroeid als persoon en dat wilde hij graag overbrengen naar andere mensen.
Brand-Solutions is meer dan straat- en deurverkoop. Een bedrijf is meer dan alleen wat het doet. Ze zijn begonnen met het idee om andere mensen het vak te leren. Gerwin vindt verkopen, alles wat erbij komt kijken en dat overbrengen bij anderen fantastisch. Het bedrijf helpt eigenlijk mensen om zichzelf helpen te ontwikkelen. Wat volgens Gerwin ondernemers onderscheidt is doorgaan wanneer je denkt dat het niet meer gaat lukken. Veel beginnende ondernemers doen een poging en misschien nog wel twee keer, ze hebben goed onderzoek gedaan, maar stoppen en twijfelen vervolgens omdat het na drie of vier keer nog niet lukt. Gerwin denkt dat je juist dan moet doorgaan en de juiste vragen moet stellen, zoals: ‘Waarom lukt het nu niet?’. Het gaat er niet om hoe vaak je valt, maar hoe vaak je opstaat en dit is waar Gerwin z’n bedrijf mensen bij helpt. Als je goed leert omgaan met tegenslagen brengt dat je later veel goeds geeft Gerwin aan.
De grootste tegenslag voor Brand-Solutions is corona, daardoor is heel veel inzet verloren gegaan. In al die jaren zou Gerwin, buiten de coronacrisis, niet weten wat een andere tegenslag zou zijn. Als Gerwin zelf er iets aan kan veranderen dan ziet hij dat als zijn eigen schuld en is hij er zeker van dat het wel opgelost wordt.
De studententijd, is de mooiste tijd die er is, wat Gerwin betreft. Je kunt lekker uitslapen, hebt veel vrijheid en hij raad aan om er zoveel mogelijk uit te halen. Hij noemt zichzelf een vreselijke student, hij was geen hoogvlieger zoals hij dat zelf zegt. Als hij terugdenkt aan zijn studie is er niks wat hij zou veranderen, hij haalde alles wel alleen was nooit een erg actieve student. Hierdoor zou hij niks veranderen aan zijn studietijd. Gerwin heeft technische studies gevolgd en daar wil hij nog wel graag meer mee gaan doen. Over vijf jaar wil hij graag verder gegroeid zijn met zijn bedrijf in fieldmarketing, naast Brand-Solutions wil hij ook nog één of twee andere bedrijven laten groeien.
Gerwin zijn tips voor alle studenten nu is: ‘Kijk wat wel kan’. Er is heel veel niet mogelijk nu en dat weet iedereen maar zoek naar wat wel mogelijk is. Zoek naar de positiviteit en probeer de negativiteit achterwege te laten. Gerwin heeft zich tijdens zijn studententijd gericht op het gebied van verkoop. Hij heeft zich veel georiënteerd en ontwikkeld op gebied van marketing en verkoop door simpelweg uren achter de computer dingen op te zoeken. Gerwin is altijd opzoek geweest naar methodes om op een slimme manier dingen toe te passen op de mens om de boodschap goed over te brengen. op mensen en het goed kunnen overbrengen. Hij was zich toen al wel goed bewust van de werking van het menselijk brein, maar dat is ook een gevoel volgens Gerwin. Hij kan direct zien of iemand stevig in zijn schoenen staat en zelfvertrouwen heeft. Zelfverzekerdheid moet ook ontwikkeld worden. Mensen moeten zich namelijk bewuster worden van de stem in hun eigen hoofd. Heel vaak zeg je iets tegen jezelf wat niet klopt.
Mensen moeten volgens Gerwin meer nadenken hoe je met bepaalde situaties wil omgaan, hierdoor heb je het zelf in handen. Gerwin merkt dat mensen vaak teveel willen en eigenlijk al meteen bij het eindstation aankomen in plaats van de hele route af te leggen. De route geeft soms weerstand en dat gaan mensen vaak uit de weg. Gerwin wil mensen graag meegeven om niet altijd maar die makkelijke weg te kiezen. Hij zelf vond sommige dingen ook vervelend. Gerwin zijn oma zei altijd ‘Alles wat gebeurt is onderdeel van het leven’. Dit heeft hem gevormd en dit wil hij altijd meegeven aan iedereen. Er is altijd iets positiefs uit het leven te halen.
Een key volgens Gerwin voor een eigen bedrijf is: doorzettingsvermogen. Op een gegeven moment gaat het dan lukken volgens hem. Je moet vallen en opstaan en de goede vragen aan jezelf stellen. Je moet ook veel ervaring opdoen. Gerwin is zeker geen fan van hiërarchie en vind het fijn om met zijn allen iets neer te zetten en met zijn allen ervoor te werken. Hij gaf net al aan dat hij niet heel goed met mensen is en niet heel empathisch is. Hij vindt het lastig om een luisterend oor te zijn en dit besteed hij daarom bij wijze van liever uit aan anderen.
Om de nieuwe episode van de KIC-it podcast spetterend af te sluiten gaf Gerwin nog een laatste tip: probeer als persoon altijd te groeien, als je daar nu mee start en je vindt het leuk word je een heel gelukkig persoon. Mensen verwachten vaak dat ze mee moeten in een bepaald systeem, in een bepaalde levensvolgorde. Gerwin heeft meegekregen dat je een studie moet volgen, daarna een goede baan zoekt en altijd het hogerop probeert te zoeken. Maar of dit nu eigenlijk is wat ieder zelf wil vraagt Gerwin zich af. Uiteindelijk is er maar één iemand verantwoordelijk voor jouw geluk en dat ben jijzelf!
Femke Zaal – Redactiecommissie Studievereniging KIC
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen