Blogs
Een dag gevuld met vier geweldige sprekers
YES! 21 april was het eindelijk zo ver: het KIC congres Unfold. Een livestream congres met vier verschillende lezingen van Spot/de Oosterpoort, Concept7, Screen Noord en Hollandse nieuwe. Zij vertelden alles over film- en filmproductie, webdesign en de organisatie van evenementen. Ondanks dat het online was, was het zeker niet minder interactief!
Voorafgaand aan het congres konden de eerste vijftig aanmeldingen een leuke goodiebag ophalen. Niet alleen dacht de professionele activiteitencommissie aan roze koeken en Yahtzee, ook konden kijkers door middel van een lot kans maken op een JBL Boxje. Goed opletten dus want tijdens het congres kon het zomaar zijn dat jouw lootje in beeld kwam.
Na de opening van Sanne gaf Eva een mooie introductie over de eerste spreker, Peter van Dijken. Hij is vijfentwintig jaar oud en sinds twee jaar werkend bij Spot/De Oosterpoort. Met een enorme passie vertelde Peter over zijn droombaan en dagelijkse werkzaamheden bij Spot. Hij is verantwoordelijk voor de marketing van popmuziek en festivals. Spot Groningen heeft zo’n tweehonderdvijftig duizend bezoekers per jaar, vijfhonderd concerten en optredens, vijf festivals en verschillende locaties. Peter vertelt dat het doel is om mensen een plek te geven met betekenis voor zowel artiest en publiek. Dit kunnen verschillende optredens zijn, wat zorgt voor een heel kleurrijk en variërend team. In een drukke week moeten Peter en zijn collega voldoen aan een target van drieduizend tickets. De basis van dit target is dat ze keihard moeten werken. Maar hoe werkt dit nou eigenlijk?
Je hebt up and coming talent en oud talent. Wanneer een artiest zijn of haar album uitbrengt zitten ze bij een agency. Ondertussen heeft Spot een programma afdeling. De boeker van Spot ziet een nieuw talent en biedt de artiest aan om in een kleine hal op te treden zodat deze wat ervaring op het op het podium op doet. Wanneer de contracten gereed zijn worden er twee lijnen uitgelegd. Peter zorgt hierbij voor het publiek. Na een uitgebreide uitleg over zijn werkzaamheden vertelde Peter tijdens de vragen hoe hij nou eigenlijk bij Spot terecht is gekomen. Iets wat veel studenten zeker interessant vinden, want voor de tweedejaars studenten komt stage steeds dichterbij en een stageplek bij Spot klinkt na deze lezing super leuk en leerzaam!
Als tweede lezing was Concept7 aan de beurt. Een interactief gedeelte waarbij we samen websites gingen roasten. Één van die websites was die van de Hanzehogeschool. En volgens mij zijn wij het er met zijn allen over eens dat deze site totaal niet duidelijk is. Ondanks hun recentelijke aanpassingen is het nog steeds een zoektocht naar de juiste pagina’s op hun website. Zo moet je heel vaak doorklikken voordat je uiteindelijk bij de gewenste informatie bent. Super handig natuurlijk als toekomstig student die geïnteresseerd is in een opleiding, dus niet. Na de Hanzehogeschool was Chrisguitars.com aan de beurt. Na deze geweldige roast werd het eerste lootje getrokken en vol spanning zat iedereen natuurlijk achter zijn/haar laptop te wachten. De eerste winnaar was Mirthe met nummer 29.
En toen was Roxanne van Sceen Noord toen was het tijd voor. Roxanne is een commissionair bij Screen Noord, zij weet alles over het maken van films. Screen Noord is een productiebedrijf dat faciliteert in locaties, crew, sponsoren en de filmcrew van de klanten. Na haar studie is Roxanne de praktijk op gaan zoeken en in ze in de filmfestivals beland. Zij vertelde alles over Screen Noord. Wat doen zij nou eigenlijk, het filmproces, hun werkwijze en de doelen en visie van Screen Noord. Als eerst kregen we een promotiefilm te zien om een impressie te krijgen van wat Screen Noord nou eigenlijk is. Screen Noord is een aanspreekpunt voor regisseurs en producenten die in het noorden willen filmen. Zij zijn een tussenschakel die ervoor zorgt dat je makkelijk en snel kan beginnen met filmen. Heel fijn dat dit een gratis service is. Roxanne nam ons mee door het filmproces. Welke stappen moet je nou eigenlijk ondernemen om tot het beste eindresultaat te komen? Wanneer een film de wereld ingaat, gaat er vaak een feestelijke première aan vooraf. Bij de opnames komt aardig wat kijken vertelt Roxanne, denk hierbij aan locaties, hotel, transport en vergunningen. Op de website van Screen Noord krijg je een impressie van de verschillende locaties en kun je contact met ze opnemen. Denk jij na het bijwonen van het congres: dit lijkt mij een interessante functie? Dan is het goed om te weten dat hier de volgende vaardigheden bij komen kijken: sociaal zijn, communicatief vaardig, probleemoplossend, overzicht kunnen houden, stressbestendig zijn en kennis hebben van het filmproces. Tot slot is Screen Noord er om de filmsector te stimuleren. Screen Noord is onderdeel van New Noardic Wave en Filmvereniging Groningen, dit zijn beide belangenorganisaties voor filmmakers. Dit laat zien dat er ook iets te vertegenwoordigen valt. Hoe fijn dat wij hier als misschien wel toekomstig filmmakers gebruik van kunnen maken. Het grootste doel is om de filmindustrie te stimuleren!
Last but not least was Hollandse Nieuwe aan de beurt. Hollandse Nieuwe is een netwerkorganisatie die samen met adviseurs en managers professionals en zelfstandige organisaties samenbrengt voor vraagstukken en activiteiten rondom management en organisaties. Dertien jaar geleden is Hollandse Nieuwe opgericht, gespecialiseerd in interim management en consultancy. Als spreker was Dick Dam aanwezig. Hij omschreef zichzelf als een echte Fries; hij is namelijk vreselijk eigenwijs. Dit klonk gelijk al interessant natuurlijk. Met een lach en een Fries gesproken zin kwam hij dan ook oplopen. Vervolgens begon hij met een kleine shout out naar Tom, aangezien zij veel samenwerken en hij daar heel erg blij mee is. Na drie lezingen gaf Dick ons de keuze uit de light, medium en harde variant van de lezing. Er was een voorkeur voor de harde variant en dus was het opletten en vragen stellen geblazen. Na een korte introductie begon het dan echt. Hollandse Nieuwe is gespecialiseerd in communicatie. Ze hebben een groot netwerk van zelfstandige communicatieprofessionals. Zoals ze zelf zeggen werken ze met alleen de beste uit het vak. De vraag die Dick stelt is: wanneer ben je nou eigenlijk goed in je vak? Hier hebben zij zelf maar heeft ook de markt hun ideeën bij. Verschillende opdrachtgevers kunnen de zorg, de publieke sector, het onderwijs en zo nog meer zijn. Na goed onderzoek hebben zij een paper geschreven over wat nou een goede communicatieprofessional is. Verdeeld in drie blokken nam hij ons mee door dit proces. Wat voor ons natuurlijk super interessant is, want wie wil nou niet de beste communicatieprofessional worden?
Al met al was het een enorm inspirerend congres waarvan we veel hebben geleerd. Een dikke shout out naar de meiden van de professionele activiteitencommissie, want het was top geregeld!
Mayke Pasman - Redactiecommissie Studievereniging KIC
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen