Blogs

Magistraal bureau en nog bescheiden ook!

Zonder dat je het zelf doorhebt ben je al bekend met Studio Plakband. Misschien ken je het bedrijf zelf niet, maar de campagnes die zij hebben opgezet kan je niet hebben gemist. Zo is het roze gebouw dat op de Grote Markt stond je vast niet ontgaan en heb je ongetwijfeld de filmpjes van het nieuwe Forum gezien. Studio Plakband zorgt voor gekke, opvallende campagnes die blijven hangen.

Co-founder Joey Tualena (37) van Studio Plakband kwam ons op donderdag 5 december vertellen over het voeren van on- & offline campagnes. Het bedrijf, opgericht door twee voormalige, Groningse CMD-studenten, houdt zich bezig met branding, marketing, contentvoorziening en meer. Hierbij heeft Studio Plakband een unieke identiteit. Het bedrijf pakt vraagstukken vanuit een andere hoek aan en maakt hier campagnes op maat van. Een goed voorbeeld hiervan is het roze gebouw dat ruim een jaar lang de aandacht trok op de Grote Markt. Het gebouw zou in 2017 worden gesloopt en het gebouw zou een nieuwe locatie krijgen waar een online petitie voor werd gestart. Studio Plakband is toen benaderd om aandacht omtrent deze petitie te creëren. Het antwoord van Studio Plakband was geen postercampagne en ook geen online campagne. Studio Plakband had het idee om het hele gebouw in één kleur te verven. Door vrienden en familie om hulp te vragen kreeg het kleine bedrijf het voor elkaar om in één dag het hele gebouw de felle kleur roze te geven, wat velen van ons nog wel kunnen herinneren. Het plan werkte en er was veel commotie omtrent het gebouw. Naast veel negatieve reacties van stadjers die de kleur lelijk vonden, waren er ook veel positieve reacties . Negatieve of positieve reacties maakten bij deze campagne niet uit, het draaide om de verbondenheid met de stad. De petitie die tegelijkertijd online kwam kreeg, net zoals het roze pand, ook veel aandacht. Wat erop duidde dat het doel was bereikt.

Voor de opening van het nieuwe Groninger Forum werd Studio Plakband benaderd om het nieuwe gebouw onder de aandacht te brengen van de Groningers. Het antwoord hierop was “What The F*rum”, een slogan waar je niet omheen kan. Op de campagneposters waren bekende Groningers te zien die zich allemaal hetzelfde afvragen. Wat is het Forum, wat kan je er doen, voor wie is het Forum en wanneer gaat het Forum open? De campagne bleek zijn vruchten af te werpen waardoor Studio Plakband opnieuw werd benaderd om een campagne op te zetten. Ditmaal voor de opening van het Forum. De campagne “Open For” werd ontwikkeld om aandacht van de hele doelgroep, oftewel elk individu, te trekken. Studio Plakband wil met de campagne laten zien dat het Forum voor iedereen is. Met behulp van video, foto’s, social media en branding bleek dit een erg succesvolle campagne. Dit is te zien in het bezoekersaantal van het Forum, in de openingsweek werd het nieuwe gebouw al honderdduizend keer bezocht.

Dit zijn enkele voorbeelden van campagnes waar Joey ons deze ochtend over heeft verteld. Daarnaast vertelde hij dat ze binnen het bedrijf graag veel tijd besteden aan creatief denken. Volgens Joey is er altijd wel wat te doen. Als er geen opdracht is om aan te werken krijg je als werknemer de vrijheid om bezig te gaan met een eigen ontwerp of een idee voor een campagne met als achterliggende gedachte de creativiteit van de werknemers te stimuleren.

Niet heel gek dat aan het eind van de lezing de vraag werd gesteld of Studio Plakband nog stagiaires zoekt. Helaas, als je stage wil lopen bij Studio Plakband moet je er op tijd bij zijn want de vier stageplekken voor februari zijn allemaal al vergeven.

 

Daan Heijnen - Redactiecommissie Studievereniging KIC

 

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen