Blogs
Randstad tour 2019
De carrièrecommissie organiseert ieder jaar naast de vele bedrijfsbezoeken een tour door de Randstad waarbij verschillende bedrijven uit ons werkveld worden bezocht. De Randstad tour vond dit jaar plaats op 21 en 22 maart en de bestemming was Den Haag. Als ik heel eerlijk ben stapte ik niet met plezier in de trein, ik had nog veel dingen te doen en de voorgaande avond was ik niet op tijd gaan slapen waardoor de motivatie ver te zoeken was. Desalniettemin moest er een column komen waardoor ik toch ’s ochtends om 8 uur met mijn weekendtasje op het station stond.
Om half negen stapten we met zijn allen in de trein naar Den Haag. De ochtendmensen hadden de sfeer er al lekker in zitten en de slaapkoppen knalden hun oortjes in om nog wat rust mee te pakken. Bij aankomst in Den Haag konden we onze spullen droppen bij het hostel om vervolgens de tram en trein te pakken naar het eerste bedrijf. Bestemming: Buro Brand.
Buro Brand is een bedrijf dat hoofdzakelijk gericht is op het geven van cursussen in visual thinking aan de werknemers van grote bedrijven. Visual thinking is heel simpel gezegd het tekenen van je denkproces om dit inzichtelijker te maken voor je collega’s. Deze methode is dan ook vooral gericht op het verbeteren van de interne communicatie. Na een rondleiding door de prachtige, vrije open ruimte van Buro Brand onder het genot van een verhaal over hun werkzaamheden werden ook wij onderworpen aan de beroemde cursus visual thinking. Iedereen werd voorzien van een tweetal luxe stiften en een notitieboek zodat we onder begeleiding vierkantjes konden leren tekenen. Zo simpel is de cursus. Je leert hele basale vormen te tekenen en de bedoeling is om het super simpel te houden zodat het denkproces zonder interpretatiefouten duidelijk over wordt gebracht. Hoe simpel het ook klinkt, iedereen vond het fantastisch. Heerlijk nostalgisch in een semi-schoolbankje een schriftje volkladden, niemand die het in zijn hoofd haalde om te klagen.
Na Buro Brand was het de beurt aan Hague Corporate Affairs. Hague is een PR-bureau in hartje Den Haag. Bij binnenkomst werd iedereen voorzien van een kopje koffie of thee. De werknemers van Hague hadden een mooie formele presentatie voorbereid om ons te laten zien waar ze zich mee bezighouden, hoe ze dingen anders doen en wat ze ermee kunnen bereiken. Hague specialiseert zich in een compleet corporate affairs pakket. Bedrijven kloppen bij Hague aan met een boodschap die zij graag over willen dragen aan het publiek. Hague knalt vervolgens een campagne in elkaar waarbij ze alle mogelijke middelen gebruiken om het publieke debat te beïnvloeden. Vaak draait het om bedrijven die op dat moment niet positief in de media worden neergezet waarop het de taak is aan Hague om dit debat om te gooien en het desbetreffende bedrijf goed uit het sop te laten komen.
Na dit bedrijfsbezoek vertrokken we met zijn allen richting Scheveningen waar we bij een oergezellig restaurantje een dik driegangenmenu voorgeschoteld kregen. Het idee om die avond nog te gaan stappen verloor gaandeweg het diner animo omdat iedereen keihard gegrepen werd door een after-dinner dip. Na het diner maakten we een wandeling langs het strand richting de arcade om even wat geld te verbrassen. Vervolgens stapten we weer de metro in om terug te keren naar ons hostel. In plaats van stappen kocht iedereen zelf wat versnaperingen en trokken we ons gezamenlijk terug op onze kamer in het hostel. Na een fijne avond waren veel mensen alweer wat frisser en besloot een afvaardiging nog een kroeg in de buurt onveilig te maken.
De volgende ochtend vertrokken we met zijn allen richting Amsterdam om hier het laatste bedrijf te bezoeken. We stapten uit op Amsterdam Centraal en staken vervolgens het IJ over richting bedrijf nummer drie. De communicatie van de reisleiders naar de groep was niet altijd even helder maar ik heb me laten vertellen dat we veel te vroeg in Amsterdam waren waardoor de reisleiding besloot dat het een goed idee was om het gezelschap een slopend stuk van 25 kilometer langs het IJ te laten wandelen, super, bedankt jongens. Vervolgens was er tijd om even uit te puffen bij een cafeetje langs het water.
Het derde bedrijf heette Happy Smugglers. De mensen van Happy Smugglers hebben een onderbroek uitgevonden waar aan de binnenkant een verborgen zakje zit. Ze vertelden ons dat het eureka-moment van deze uitvinding plaatsvond in de rij bij de ingang van Lowlands. De bedenkers hadden wat beschamende spullen op zak, ze waren een beetje vaag over wat het precies was maar ze hielden het op Labello en XS-condooms. We kregen een korte presentatie over het bedrijf en vervolgens werden we gewoon onbetaald aan het werk gezet, we mochten onderbroeken in gaan pakken. De beloning was een korte Kahoot waarbij de eerste drie plekken beloond werden met een Happy Smugglers onderbroek. Na het officiële bezoek was er ruimte voor een kleine vrijdagmiddagborrel. Tijdens ons vertrek wilde de eigenaar ons nog wijzen op het feit dat “de Happy Smugglers onderbroek absoluut niet bedoeld is voor het verstoppen van drugs!”.
Na afloop stapten we met zijn allen op de trein richting Groningen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik snel terugkwam op mijn eerdere gebrek aan motivatie. Het was oprecht cool om te zien hoe bedrijven binnen ons werkveld te werk gaan en het was natuurlijk weer een feest om met een fantastische groep blommekes twee daagjes op pad te gaan. Carrièrecommissie bedankt en de groetjes thuis!
David oost - Redactiecommissie
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen