Blogs
Waarom? Daar-Om
Op een druilerige, regenachtige donderdag eind februari druppelde een verzameling KIC-leden één voor één binnen in de hal van een van de bedrijfspanden aan de Schweitzerlaan. Sommigen uitgelaten, anderen brak maar állemaal natgeregend. De regen mocht de pret echter niet drukken: deze middag was het namelijk tijd voor het tweede bedrijfsbezoek van dit studiejaar. Dit keer bij online marketing bureau Daar-Om! Dit full-service marketing bureau houdt zich bezig met de online marketing van het MKB en focust zich op advertising, content, SEO & CRO. Deze donderdagmiddag 27 februari kregen de leden een uniek kijkje achter de schermen van deze Groningse scale-up.
Toen de hal vol raakte mocht de eerste groep KIC'ers vast de trap op lopen naar het kantoor van Daar-Om. Hier wachtte niet alleen content marketeer Marleen Ophof en CRO-specialist Joost Van Hillo ons op, ook stonden er heerlijke hapjes en drankjes klaar. Daar maakten de KIC'ers dankbaar gebruik van: koffie, cola en sinas vloog in de rondte en ook de schaaltjes met nootjes en kaasstengels werden aangevallen alsof de groep al dagen niet had gegeten. Toen de laatste deelnemers gauw binnen kwamen, was het tijd om van start te gaan.
De middag begon met een korte introductie over Daar-Om zelf. Zo kwamen we te weten dat 'om' voor Online Marketing staat, dat er een dochterbedrijf genaamd Daar-So bestaat (waar 'so' voor succesvol online staat) én dat Daar-Om een Google Premier Partner is. Of we op de juiste plek zaten voor degenen die interesse hebben in online marketing? Dat staat als een huis. Toen iedereen op de hoogte was van de expertise van het bedrijf was het tijd om de diepte in te gaan. Marleen had zich al eerder voorgesteld als content specialist, en daarom gingen we ons verdiepen in Pinterest. Wanneer de vraag werd gesteld wie er al wat doet met Pinterest gingen alle handen omhoog, waaronder die van leden die aangaven Pinterest te gebruiken voor hun Instagram stories. Verder werd duidelijk dat de groep Pinterest vooral ziet als een bron van inspiratie, zowel voor interieur als design.
Hoe de perfecte pin er uitziet? Dat is nogal een lijstje: een verticale foto van 1000 x 1500 pixels, mét tekstoverlay en logo, bij voorkeur met menselijke elementen (die scoren nu eenmaal beter), en voorzien van een bijpassende omschrijving waarin het merk, de stijl, de kleur en bijpassende hashtags zijn verwerkt. Na deze uitleg werd het tijd om een pin van My Jewellery te beoordelen. Wat op het eerste gezicht een fijn beeld gaf blijkt bij nader inzien toch nog aardig wat verbeterpunten te hebben. Zo staat er maar weinig info in de omschrijving, zijn er geen menselijke elementen in verwerkt én, zo zegt CRO-specialist Joost, zou het beter zijn als de 'Koop nu' knop in een contrasterende kleur zou zijn. Daar is Marleen het dan weer niet mee eens en zo wordt nog eens goed duidelijk hoe de dynamiek tussen deze jonge enthousiastelingen bijdraagt aan het online succes van hun klanten.
Toen was het de hoogste tijd voor een rondleiding door het pand. We gingen met de hele groep nóg een trapje omhoog en liepen via het nieuwe gedeelte van het pand door naar de rest van het kantoor. Hier was het verrassend leeg, maar Joost legde uit dat dit een goed teken is; het betekent namelijk dat iedereen op pad is om nieuwe of bestaande klanten te bezoeken. Één bureau helemaal achterin zat juist opvallend vol. Dat bleek de nieuwe lichting stagiaires te zijn, die pas net waren begonnen. Marleen riep nog enthousiast tussendoor dat ze altijd op zoek zijn naar gemotiveerde stagiaires, maar slechts een klein deel van de groep kreeg het maar mee. Later nog maar eens benoemen dus!
Wanneer we via de andere trap weer terug naar beneden liepen was er nog even ruimte voor een korte pauze. De bakjes met snacks werden aangevuld, er werden nieuwe drankjes gepakt en toen was de groep klaar voor het laatste onderdeel, namelijk de presentatie van CRO-specialist Joost. Waar CRO ook alweer voor staat? Conversie Ratio Optimalisatie. Joost vertelde ons meer over hoe hij door middel van CRO websites beter laat functioneren en laat ons zien hoe hij door middel van A/B testen verschillende websites heeft verbeterd. Daarna volgde het moment om onze eigen kennis te testen. Welke versie van knopjes, foto’s of verwoordingen denken wij dat beter heeft gefunctioneerd? Sommige resultaten waren verrassend, bij andere A/B tests kwam de kennis en het oog voor detail van de KIC'ers goed tot zijn recht. Na een laatste opfrissings-lesje over Cialdini's principles of persuasion was de middag alweer afgelopen.
Wanneer het tijd is om de dag af te sluiten worden de laatste nootjes uit de bakjes gepakt en gaat iedereen weer zijn eigen weg. De carrièrecommissie heeft voor een enorm leerzame middag gezorgd en Marleen en Joost hebben een uniek kijkje gegeven in het leven als marketeer bij Daar-Om. Dat er nog velen mogen volgen!
Rosa van der Woude - Redactiecommissie Studievereniging KIC
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen